-
هنر و رســانه
چهارشنبه 1 شهریورماه سال 1385 09:55
وقتی می توانم هویتم را نگه دارم که امروزی هم باشم؛ بومی و ایرانی باشم و به مسایل مسلکی خودم توجه بکنم و به عبارت دیگر، ایدئولوژیک باشم. سر خودمان کلاه نگذاریم که در مقام گفت وگو هستیم. کسی در مقام گفت وگو است که محصول فکری همتراز داشته باشد. الان دوره ای است که باید با جدیت و با سرمایه گذاری زیاد، آثار هنری تولید...
-
لزوم رفع ابهام از تعریف جرایم مطبوعاتى
دوشنبه 30 مردادماه سال 1385 12:47
ابهام هاى جرم مطبوعاتى در قوانین ایران لزوم رفع ابهام از تعریف جرایم مطبوعاتى بابک فرهى* خلاصه مقاله 1- آنچه پیش از همه در قانون مطبوعات کنونى دیده مى شود، مبهم بودن عناوین مجرمانه است که موجب تفسیربه راى مى شود. ۲- چون در قانون مجازات اسلامى جرم خاصى به عنوان ارتداد پیش بینى نشده است صدور حکم به ارتداد برخلاف اصول ۳۶...
-
بازی مردم با تولیدات رسانهای
دوشنبه 30 مردادماه سال 1385 12:45
عباس کاظمی Q akazemi@ut.ac.ir مصرف رسانهای از رویکردهای مختلف مورد بحث صاحبنظران بوده است. در پارادایم اثباتگرایی عمدتا پرسش محوری بر سر میزان مصرف مردم از رسانهها و تولیدات رسانهای بوده است و غالبا این میزان با درجهء توسعه یافتگی کشورها مقایسه شدهاست. در این سنت از بررسی نقش قدرت در برساختن تولیدات رسانهای...
-
واردکردن فرهنگ به اینترنت - مدیریت محتوا و ترکیب چندرسانه
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:50
Bringing Culture to the Internet - Combining Multimedia and Content Management نام نویسنده : ژان سامیر جی ار،مارک جی جاکلورسکی،رابرت مولنار Jean Sommier Jr ، Mark J.Jaklorsky ، Robert Molnar منبع : http://www.insightbuilder.net/pdffiles/multimediaeducation.file.pdf www.polardesign.com www.insightbuilder.net تاریخ...
-
نقش و جایگاه رسانه های فرهنگی
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:48
خسرو ناقد گوناگونی مطبوعات و گسترش انتشار نشریات متنوع و متفاوت و به طور کلی جایگاه شایستهء رسانه ها در تنویر افکار و ایجاد فضای مناسب برای گفت و گو و برخورد سالم و سازندهء نظرات و همچنین اهمیتی که رسانه های گروهی در ارتقاء سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند، بی گُمان یکی از مهمترین عوامل توسعهء فرهنگی و از...
-
مخاطب، مکمل حلقهی تعامل در وبلاگنویسی - بخش سوم
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:45
صفری، وبلاگنویس: یک وبلاگ باید برآیند شخصیت مجازی مخاطب خود باشد یک بلاگر گفت: « وبلاگی مخاطب بیشتری را به خود جذب میکند که وبلاگ خوان به گونهیی احساس کند که مطالب آن مجموعهیی از ابعاد مختلف شخصیت خودش است .» روحالله صفری، نویسندهی وبلاگ " برای فردا " با تاکید بر غیر قابل تقسیم بودن وبلاگ به حوزههای مختلف،...
-
مخاطب، مکمل حلقهی تعامل در وبلاگنویسی - بخش دوم
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:43
امینی، بلاگر: مستمر نویسی از مهمترین شاخصههای افزایش مخاطب در وبلاگ است به اعتقاد یک بلاگر، مستمر نویسی در خصوص مسایلی که برای افراد مهم و جذاب باشد، یکی از مهمترین شاخصههای افزایش مخاطب در وبلاگ است . آسیه امینی، نویسنده وبلاگ "وارش" افزود: « بهترین وبلاگها، آنهایی هستند که ویژگی " دربرگیری " بیشتری داشته باشد،...
-
مخاطب، مکمل حلقهی تعامل در وبلاگنویسی - بخش اول
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:40
به نفل: خبرگزاری ایسنا ماهیت نه چندان شناخته شده و آشکار وبلاگ، موجب میشود که نتوان تعریف دقیقی از مخاطبان آن ارایه داد. ولی میتوان گفت وبلاگ، زمینهی مناسبی را برای شناختن زوایای پنهان یک جامعه و اعضای آن فراهم میکند. بررسی وبلاگها، آمار خوانندگان آنها و تعداد مراجعه به آنها می تواند معیار جالبی برای شناختن...
-
نقش رسانهها در کنترل جامعه (2)
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:14
« دیوید روثکوپ» مدیر اجرایی مؤسسه کیسینجر و از سرشناسان دولت کلینتون که در دانشگاه کلمبیا نیز دارای کرسی امور بینالملل است با بیان آشکار در خصوص جهانیسازی و نقش محوری فرهنگ در آن میگوید: «جهانیسازی ریشههای اقتصادی و پیامدهای سیاسی دارد، با وجود این قدرت فرهنگ را در محیط جهانی، در کانون توجه قرار میدهد »...
-
نقش رسانهها در کنترل جامعه(1)
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:07
قدرت و قابلیتهای زبان و اندیشه در کنترل جامعه فلاسفه یونان باستان و دوران پس از آن به اتفاق زبان را مهمترین وجه تمایز انسان از حیوانات دانستهاند. محققان هر رشته علمی آن جنبه از زبان را که اهمیت بیشتری برای رشتههایشان دارد، در کانون توجه خود قرار میدهند. در این میان، از نظر دانشمندان علوم اجتماعی، زبان مشخصترین...
-
ردپای سطحی نگری در رسانه ها (تلویزیون)
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:04
از نظر محققان ، در سالهای اخیر ، کارکرد فرهنگ آفرینی در رسانه « تلویزیون » مورد توجه جدی قرار گرفته است . به اعتقاد آنان این رسانه با ایجاد تجربه و نگرشهای کلی فرهنگی ، افراد را در تفسیر اطلاعات یاری می دهد . از طرف دیگر این رسانه می تواند ارزشهای زیربنایی هویت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و با بهره گیری از تکنیکهای...
-
سطحی نگری در رسانه ها سینما
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 12:03
وجوه صنعتی و تجاری سینما همواره بستر مناسبی برای تحقق اهداف و آرمان صاحبان ثروت بوده است . بسیاری از دستاوردهای تفکیکی و تکنولوژیکی هنر ، صنعت و سینما نیز زاییده خوی و خصلت کلان سرمایه داران برای جلب و کشاندن هر چه بیشتر توده های مردم به سالن های سینما بوده است . آثار سطحی و کم مایه ای را نمودار می سازد که باید در...
-
نقش رسانه ها در شکل دهی فرهنگ عمومی
سهشنبه 24 مردادماه سال 1385 07:48
نویسنده : دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی رسانه ها با تحولاتی که در جنبه های مختلف از بعد فن آوری تجهیزاتی و حجم و روش داشته اند به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پیام می توانند در ساخت فرهنگ عمومی باورها و افکار عمومی موثر باشند. آنها بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی عقیدتی و فرهنگی امکان حضور را در همه نقاط جغرافیایی پیدا...
-
فرهنگ رسانه ای
دوشنبه 23 مردادماه سال 1385 10:42
مترجم: دکتر نادر صادقی لواسانی نیا و حنانه زینلی به نقل از روزنامه همشهری - چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ امروزه علاوه بر والدین، کارشناسان نیز از نفوذ کلام و تأثیرگذاری رسانه ها بر کودکان و نوجوانان واهمه دارند، والدین از این که نمی توانند اقتدار و حوزه نفوذ خود را از دست دهند بیمناکند همچنین متوجه این نکته شده اند که رسانه...
-
حوزه عمومی - منابع و ماخذ
دوشنبه 23 مردادماه سال 1385 10:18
[1] Strukturwandel der Öffentlichkeit [2] idealtypisch [3] micro-public sphere [4] meso-pubic sphere [5] macro-public sphere [6] hypertext [7] mediated [8] media capital [9] News Corporation International [10] Daniel Dayan and Elihu Katz (1992); Daniel Hallin (1994) [11] Nightlin [12] packet switching [13]...
-
حوزه عمومی - بخش سوم
دوشنبه 23 مردادماه سال 1385 10:18
پیامدهای پژوهشی این تلاشها برای بازاندیشی جدی نظریهی حوزهی عمومی، مثل همهی جریانات پرسشگری که مرزهای خرَد متعارف را نقض میکند، بستههای پیچیدهای از پرسش را میگشاید که استلزامات و پیامدهای مهمی برای پژوهشهای آینده در حوزههای ارتباطات و سیاست دارد. بهعنوان یکی از آشکارترین پیامدها، تلاش جمهوریخواهان...
-
حوزه عمومی - بخش دوم
دوشنبه 23 مردادماه سال 1385 10:16
بخش دوم میانـحوزههای عمومی از آنجا که میانـحوزههای عمومی آشناترین شکل از سه نوع حوزهی عمومی است که در اینجا مطالعه میکنیم، این بررسی کوتاه خواهد بود. میانـحوزههای عمومی آن فضاهای از بحث پیرامون قدرت هستند که میلیونها انسان بیننده، شنونده یا خواننده را در طول فاصلهها و مسافتهای طولانی...
-
حوزه عمومی - بخش اول
دوشنبه 23 مردادماه سال 1385 10:08
نویسنده جان کین ترجمهی اسماعیل یزدانپور بخش اول : دوران استیلای دیرین زندگی عمومی با ساختارهای تعیین شده توسط دولت، محدود به یک ناحیهی جغرافیایی، و تحت تأثیر رادیو، تلویزیون، روزنامه و کتاب به پایان میرسد. فضاهای متکثر شبکهای برای ارتباط، سلطهی این ساختارها را به تدریج فرسوده میکند؛ این فضاهای...
-
فراخوان اولین شماره فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه
یکشنبه 22 مردادماه سال 1385 18:58
فراخوان اولین شماره فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه دوستان ، همکاران و صاحبنظران گرانقدر؛ به امید حق تعالی اولین شماره فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه ؛ بزودی منتشر خواهد شد دست اندرکاران نشریه به ویژه اعضای شورای علمی آن قصد دارند با رویکردی کارکرد گرایانه ، مطالب و مقالات را بر همین اساس ، تالیف ، تدوین ،...
-
ورود فرهنگ رسانه به جمع نشریات کشور
یکشنبه 22 مردادماه سال 1385 18:42
در چهل و نهمین جلسه از دهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات ( ۲۱ فروردین ۱۳۸۵ ) مجوز انتشار 50 نشریه صادر شد . در این میان نیز با انتشار فصلنامه « فرهنگ رسانه » به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی « احمد پاکزاد » نیز موافقت گردید . هیئت تحریریه این نشریه امیدوار است بتواند با نهایت تلاش و بهره گیری از آرا تمامی صاحب نظران ، سهم...