-
شهرسازی و معماری؛ زاده فرهنگ قومی است
یکشنبه 2 تیرماه سال 1387 10:48
گفتگو با: دکتر حبیبا... آیت اللهی دکترای تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر از دانشگاه پاریس *این گفتگو در فصلنامه فرهنگ رسانه(شماره 2- بهار 1387) منتشر شده است دکتر حبیبا... آیتاللهی در سال 1313 درشهر شیراز به دنیا آمد .پس از اتمام دوره کارشناسی نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای تهران به پاریس رفت و دوره کارشناسی ارشد خود را...
-
شهروند خوب، شهری خوب میخواهد
شنبه 1 تیرماه سال 1387 14:56
مدیرمسئول *این یادداشت در فصلنامه فرهنگ رسانه(شماره 2- بهار 1387) منتشر شده است شهر، بزرگترین نماد تمدن بشری است که انسان آن را برای امنیت، آسایش و رفاه خود بنا نهاده است. این محصول بشری، تأثیری دائمی و فرآگیر بر زندگی وی داشته و خواهد داشت. شهر که مجموعهای از کالبد و اجتماع را در بر میگیرد، انسان را در سطحی بسیار...
-
شهر انسانگرا، شهری آرمانی و افلاطونی نیست
شنبه 1 تیرماه سال 1387 14:52
ناصر بزرگمهر *این یادداشت در فصلنامه فرهنگ رسانه(شماره 2- بهار 1387) منتشر شده است * در «فرهنگ، رسانه و شهر انسانگرا» جای ما کجاست؟ به نام او آغاز میکنم که هر چه بخواهد همان میشود. سلام خواهرم، سلام برادرم، سلام دوست من. به فرمان دوستی، با واژههای فرهنگ، رسانه، شهر و انسان در ذهنم کلنجار میروم و تصویری تخیلی برای...
-
فهرست مطالب دومین شماره فرهنگ رسانه
شنبه 1 تیرماه سال 1387 14:49
دومین شماره فصلنامه فرهنگ رسانه به موضوع "فرهنگ، رسانه و شهر انسانگرا" در این شماره میخوانید : شهر انسانگرا، شهری آرمانی و افلاطونی نیست – ناصر بزرگمهر شهروند خوب، شهری خوب میخواهد- مدیر مسئول شهرسازی و معماری، زاده فرهنگ قومی است- دکتر حبیب ا... آیتآلهی تصویر ما از شهر، ساخته رسانههاست – گفتگو با دکتر عبدا......
-
جدیدترین شماره فصلنامه فرهنگ رسانه
چهارشنبه 22 خردادماه سال 1387 11:03
همکار گرامی؛ با سلام و احترام جدید ترین شماره «فصلنامه فرهنگ رسانه» با موضوع: فرهنگ، رسانه و شهر انسانگرا منتشر شد. با مطالبی از: ناصر بزرگمهر دکتر آیتالهی دکتر هادی خانیکی دکتر یحیی کمالی پور دکتر پور منصور دکتر گیویان احمد پاکزاد و... در صورت تمایل به دریافت نسخهای از آن، خواهشمند است نشانی دقیق پستی به انضمام کد...
-
چالشهای موجود در روابط عمومی
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 09:44
غلامرضا کاظمی دینان با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران حدود نیم قرن میگذرد هنوز روابط عمومی با مسایل مختلفی مواجه است. متاسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان میدهد که به رغم وجود اندیشهها و ایدههای اصلاح طلبانه برای توسعه آن، هیچ گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل...
-
غولهای رسانهای که چشم و گوش جهان شدند
یکشنبه 22 اردیبهشتماه سال 1387 09:32
رسانهها- علی شاکر : خدا میداند که کارکنان آژانسهای تجاریـ خبری اولیه چهقدر برای سالم به مقصد رسیدن کبوتران نامهبر دعا خواندند و بوسه فرستادند تا این پرندگان سالم به مقصد برسند و کبوتر صلح باشند . صلحی که برای بورس و سرمایهگذاری در آن زمان حکم طلا را داشت. هرچند ارزش «برخورد » (Conflict) ، خبرها را گرمتر و...
-
وظایف روابط عمومی در موقعیت بحران
یکشنبه 22 اردیبهشتماه سال 1387 09:28
«ناپلئون بناپارت» میگوید: «حکومت را میتوان با زور و سرنیزه به دست آورد، اما برای حفظ آن ناچار باید به افکار عمومی تأکید کرد.» این جمله معروف «ناپلئون» اهمیت فوقالعاده افکار عمومی را میرساند که در واقع افکار عمومی از لشکر و حشم قدرتمندتر و نگهدارنده قدرت و حکومت است. در جهانی که ما آن را با نام دنیای ارتباطات...
-
بمباران گوگل برای خلیج همیشه پارس
شنبه 31 فروردینماه سال 1387 10:06
لطفا همه دوستانی که به Arabian gulf که برای بمباران گوگلی به زبان انگلیسی آماده شده بود لینک دادند؛ لینک سایت خلیج العربی ("ی" ها باید عربی باشد ) را هم اضافه کنند. این سایت در واقع نسخه عربی سایت "Arabian Gulf" هستش. این کار باعث میشه عرب هایی که به زبان عربی در گوگل جستجو می کنند هم از لذت بمباران گوگلی بی بهره...
-
نوروز 1387 مبارک باد
دوشنبه 27 اسفندماه سال 1386 09:03
فردوسی: بیارید این آتش زردشت بگیرد همان زند و اوستا بمشت نگه دارد این فال جشن سده همان فر نوروز و آتشکده همان اورمزد و مه و روز مهر بشوید به آب خرد جان و چهر کند تازه آیین لهراسبی بماند کین دین گشتاسبی منوچهری : آمدت نوروز و آمد جشن نو روزی فرا کامکارا، کار گیتی تازه از سر گیر باز
-
مشارکت اجتماعی و نقش آن در وفاق اجتماعی
شنبه 27 بهمنماه سال 1386 13:19
نویسنده : دکتر محمد اسماعیل انصاری توسعه ملی در کشورهای جهان سوم بیش از هر چیز به مشارکت فعال و وفاق اجتماعی مؤثر افراد جامعه وابسته است . فقدان این مشارکت و وفاق اجتماعی زمینه بر خورد و اختلاف و تضاد را در میان عملکرد بخش های مختلف ( خصوصی و عمومی ) جامعه فراهم می آورد و بخش اعظم منابع کمیاب این کشور صرف مقابله با...
-
فرهنگهاى پیرو و پیشرو
سهشنبه 29 آبانماه سال 1386 12:37
مهدى حاج آقا بزرگى یکى از مهمترین ویژگىهاى زندگى مدرن که تأثیرات فرهنگى بهسزایى دارد، شتابگیرى جریان تحوّل اجتماعى است. نرخ تغییرات اجتماعى به شکل خارقالعادهاى افزایش یافته، بر همه چیز اثر مىگذارد و از جمله: هنر، علوم، اخلاق، تعلیم و تربیت، سیاست، اقتصاد و حتى زبان را مجبور به تغییر مىکند. اینها بهترین...
-
سنجش افکار شهروندان توسط روابط عمومی ها، راهنمای مدیران شهری (۲)
چهارشنبه 16 آبانماه سال 1386 12:07
قسمت دوم نظام ارتباطی شهرداری میتواند با در نظر گرفتن تمهیدات ساده و با هزینه ای بسیار پائین ، نظرات شهروندان را جذب ، هدایت و ساماندهی نماید اما برای دستیابی به اطلاعات بسیار ارزشمند گروه دوم روش کمی پیچیده تر و کار مقداری سختراست ، اما قابل اجراء فقط نیاز به خرج کردن کمی همت دارد . نظام ارتباطات مردمی شهرداری تهران...
-
سنجش افکار شهروندان توسط روابط عمومی ها، راهنمای مدیران شهری
چهارشنبه 16 آبانماه سال 1386 12:05
قسمت اول بی شک مجموع خواسته های مردم از نهادهایی نظیر شهرداری ، بیش از سایر دستگاه ها و سازمانهای خدماتی عمومی است ، کلیه کسانی که محل زندگی خود را ( در شهر) انتخاب کرده اند تقریباً در تمامی ایام زندگی خود به نحوی از انحا ، نیاز به خدمات شهرداری دارند . برای رفتن به محل کار خود از شبکه حمل و نقل عمومی استفاده می کنند...
-
«ضد جریان» در ارتباطات سیاسی
چهارشنبه 10 مردادماه سال 1386 10:51
گفتگو با دکتر سمتی استاد دانشگاه ایلی نویز شرقی آمریکا دکتر مهدی سمتی استاد علوم ارتباطات دانشگاه ایلی نویز شرقی آمریکا اخیرا میهمان دفتر روزنامه خراسان در تهران بود. او که مدت ٢٢ سال در ایالات متحده تحصیل و تدریس کرده است برای یک...
-
جنگ، رسانه و تبلیغات
چهارشنبه 10 مردادماه سال 1386 10:48
" کتاب جنگ، رسانه و تبلیغات" اثر دکتر یحیی کمالیپور توسط مؤسسه فرهنگی مطالعاتی و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران منتشر شد . پروفسور یحیی کمالیپور استاد ایرانی علوم ارتباطات و رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردو آمریکا و سردبیر نشریه بینالمللی گلوبال مدیا ژورنال است که به چندین زبان زنده دنیا...
-
دنیای روزنامه نگاری جدید در حال تحول است.
چهارشنبه 10 مردادماه سال 1386 10:43
روزنامهنگاری - دکتر محمد عطاران *: امروز در کنار روزنامه نگاری مکتوب روزنامهنگاری اینترنتی به سرعت در حال رشد و گسترش است و اغلب روزنامه های معتبر جهان علاوه بر نسخه مکتوب دارای نسخههای دیجیتالیاند و رقابت این دو نسخه مکتوب و دیجیتالی به در حال گسترش است به صورتی که بسیاری از روزنامه های معتبر جهان از راه تبلیغات...
-
روابط عمومی نوین (قسمت اول)
پنجشنبه 4 مردادماه سال 1386 13:18
نویسنده: میکائیل اسکندری خبرگزاری فارس: بهرهوری از تکنولوژیی که ما را تحتالشعاع قرار داده است نیازمند دانایی است.روابط عمومیها نیز در این گردونه به تکنولوژی ارتباطات و اطلاعرسانی بهشدت نیامند شدهاند. بهطوریکه بخش عمده فعالیت این واحد بدون بهرهگیری از این اطلاعات میسر نیست. هدف از این نوشته آشنایی با مبانی و...
-
روابط عمومی نوین (قسمت دوم)
پنجشنبه 4 مردادماه سال 1386 13:17
نویسنده: میکائیل اسکندری خبرگزاری فارس: بهرهوری از تکنولوژیی که ما را تحتالشعاع قرار داده است نیازمند دانایی است.روابط عمومیها نیز در این گردونه به تکنولوژی ارتباطات و اطلاعرسانی بهشدت نیامند شدهاند. بهطوریکه بخش عمده فعالیت این واحد بدون بهرهگیری از این اطلاعات میسر نیست. هدف از این نوشته آشنایی با مبانی و...
-
آیین نامه نحوه فعالیت ، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه
چهارشنبه 3 مردادماه سال 1386 10:05
به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور و شورای اطلاع رسانی دولت آیین نامه نحوه فعالیت ، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاههای اجرایی را تصویب نمود که متن کامل این آیین نامه به شرح زیر است: ماده 1- در این آیین نامه...
-
رسانه، شهر و شهروندی
شنبه 16 تیرماه سال 1386 09:22
شیده لالمی در نشست تخصصی «رسانه،شهر و شهروندی» که توسط دفتر مطالعات و تحقیقات همشهری و در سالن شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، سه مقوله رسانه ، شهر و شهروندی در ارتباط با هم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. بهزاد دوران، عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران در این نشست با موضوع «طرح نظری برای...
-
روند تحدید مطبوعات در عصر پهلوی دوم
سهشنبه 12 تیرماه سال 1386 09:47
خبرگزاری فارس: دولت با انگیزهها و تدابیری درصدد تحدید مطبوعات بر میآمد. با وجود قوانین محدود کننده مختلف، در سالهای بحرانی پس از شهریور 1320 دولتها تصویب لوایح گوناگونی را به مجلس پیشنهاد کردند که منظور آن محدودتر شدن مطبوعات و سختتر شدن فعالیت مطبوعاتی بود. از سال 1216 ه. ش که نخستین روزنامه فارسی زبان در ایران...
-
معرفی فصلنامه در سایت بانک اطلاعات نشریات کشور
یکشنبه 20 خردادماه سال 1386 18:47
شناسنامه و فهرست اولین شماره فصلنامه فرهنگ رسانه در سایت بانک اطلاعات نشریات کشور در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت . برای اطلاعات بیشتر .... http://www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=5383&Number=1
-
جایگاه رسانه های داخلی در سطوح بین المللی
چهارشنبه 9 خردادماه سال 1386 16:28
جایگاه رسانه های داخلی در سطوح بین المللی ؛ از زبان مدیران مطبوعات: ضریب نفوذ پذیری رسانه های داخلی ، محدود به درون مرزهای کشور است · مدیر مسوول روزنامهی اعتماد ملی : مطبوعات به دلیل محدودیتها فاقد توان رقابت در بازارهای خارجیاند به عقیدهی مدیر مسوول روزنامهی اعتماد ملی ضریب نفوذ رسانهیی ما مختص به داخل کشور و...
-
آموزش روزنامه نگاری از زبان اساتید ارتباطات
چهارشنبه 9 خردادماه سال 1386 16:26
آموزش روزنامه نگاری از زبان اساتید ارتباطات نظام آموزشی روزنامه نگاری ، هماهنگ با نظام رسانه ایی کشور نیست . دکتر علیاکبر فرهنگی : آمار پذیرفتهشدگان رشتهی ارتباطات از ظرفیت کشور بیشتر است به عقیدهی این استاد ارتباطات سرفصلهای رشتهی ارتباطات که در وزارت علوم و تحقیقات و فنآوری تدوین شدهاند، بیشتر جنبهی نظری...
-
رسانه ها قدرت تغییر فرهنگ را دارند
چهارشنبه 9 خردادماه سال 1386 16:25
روزنامه نگاران : رسانه ها قدرت تغییر فرهنگ را دارند چکیده گزارش بررسی نگرش روزنامه نگاران در خصوص ارتباط متقابل فرهنگ و رسانه علیرضا اعتمادی – ابراهیم فاطمی مقدمه: مقوله ارتباط دو سویه فرهنگ و رسانه، مبحثی کاملاً روشن بوده و همواره در محافل علمی و پژوهشی سعی شده است از دیدگاه های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد....
-
تجارت در عصر ارتباطات- دکتر حجت الله ملا صالحی
چهارشنبه 9 خردادماه سال 1386 16:24
آشنایی با مفهوم «تجارت الکترونیک» E-COMMERCE و گسترش آن در ایران دکتر حجتالله ملاصالحی مقدمه: بسیاری از اقتصاددانان و متخصصان بر این عقیدهاند که انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته که جهان را وارد عرصه اطلاعات ساخته و بسیاری از جنبههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عظیم نموده است. رشد...
-
نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت رسانه- دکتر علی گرانمایه پور
چهارشنبه 9 خردادماه سال 1386 16:21
نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت رسانه ( نگاهی به چالش های اجتماعی ؛ اقتصادی ؛ فرهنگی مدیریت مطبوعات در ایران ) تهیه و تنظیم : دکتر علی گرانمایه پور دارای درجه دکتری در رشته علو م ارتباطات و روزنامه نگاری اشاره : این مقاله تحقیقی ؛ بخش از پژوهشی پیرامون وضعیت فرهنگ سازمانی حاکم بر روزنامه های صبح و عصر تهران و تاثیر آن بر...
-
متقاعد سازی مخاطب و مدیریت رسانه-گفتگو با دکتر علی اکبر فرهنگی
چهارشنبه 9 خردادماه سال 1386 16:20
متقاعد سازی مخاطب و مدیریت رسانه توانمند سازی افراد جامعه برای قبول مسئولیت اجتماعی، یک پدیده کاملاً فرهنگی است. گفتگو با دکتر علی اکبر فرهنگی عضو هیات علمی دانشگاه تهران اشاره : اولین آشنایی من با دکتر فرهنگی به اوایل دهه هفتاد شمسی بر می گردد. زمانی که قطعه شعری از ایشان را در ماهنامه روزگاروصل که آن روزها به همت...
-
کنش متقابل فرهنگ و رسانه -دکتر محمد صادق فربد
چهارشنبه 9 خردادماه سال 1386 16:18
« کنش متقابل فرهنگ و رسانه » دکتر محمد صادق فربد * دارای درجه دکترا در رشته جامعهشناسی ماهیت فرهنگ: از نخستین روزهایی که انسان بر روی کره زمین ظاهر شد و با دنیای پیرامونیاش ارتباط برقرار کرد، مجبور گردید رفتارهای مشخصی را در مواجه با محیط اطراف از خود نشان دهد که به تدریج با نهادینه شدن آن، الگوهای رفتاری نخستین که...