فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

نظام آموزشی اتریش(۴)

آموزش از راه دور

تاریخچه

آموزش از راه دور Fernstudien  از سال 1979 توسط مؤسسة Interuniversitateres Forschungsinstitut fur Fernstudien  ارائه شد. سازمان فوق روابطی با تمامی دانشگاه های اصلی اطریش داشته و دوره های ویژه ای را به بزرگسالانی که در جستجوی استخدام و کار می‌باشند، ارائه می‌نماید. برنامه هایی که تا کنون توسعه و تحول یافته‌اند، دوره های آموزش ریاضیات کاربردی، مشاور انرژی، آموزش معلم و فیزیوتراپی می باشند. از زمانی که این برنامه ها تحول و توسعه یافته اند، دانشجویان ممکن است در Fernuniversitat Hangen به تحصیل مشغول گردند که دوره های متوسطه را در رشته‌های اقتصاد، حقوق، علوم اجتماعی، آموزش و مدیریت ارائه می نماید. دانشجویان در Fernuniversitat Hangen که در اطریش زندگی می نمایند، ممکن است به مراکز، Linz، Bregenz، و Wien، به منظور مشاور فنی و اجتماعی بازگردند. دوره‌هایی  که در همکاری با Fernuniversitat Hangen  ارائه می‌گردند شامل، مدیریت، بازرگانی، اقتصاد، ریاضیات، انفورماتیک، مهندسی برق، علوم آموزشی، اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه، ادبیات، تاریخ و علوم رفتار اجتماعی می‌گردد. تقریباً 2000 دانشجو در حال حاضر از این امکان بهره می‌جویند. تحت ماده قانون تحصیلات دانشگاهی، دانشگاه های اطریش ممکن است دوره های تحصیل از راه دور را برقرار نمایند. دانشگاه های کشور اطریش به اشخاص سالخورده و بازنشسته نیز به عنوان دانشجوخوش آمد می گوید. دوره ها، مدارک و شرایط پذیرش همانند شرایط دانشجویان جوان می باشد.در اتریش دانشگاه آزاد وجود ندارد و نیز در آستانه ورود به هزاره جدید، هیچ‌گونه دوره آموزش از راه دور که دانشگاه‌های اتریش به منظور ارایه مدرک ایجاد کرده و یا توسعه داده باشند، به چشم نمی‌خورد. طرح تاسیس یک موسسه دولتی آموزش راه دور در اواسط دهه 1990 به ظاهر هنوز تکمیل نشده است. عرضه‌کنندگان خصوصی عمده در OFV ( اتحادیه آموزش راه دور اتریش) دسته بندی شده‌اند.

موسسات دولتی آموزش راه دور

در اواسط دهه 1990، یک ابتکار جدید از سوی دولت مرکزی و حکومت شهر وین‌ ـ موسوم به کانون تحصیل شخصی وآموزش راه دور اتریش ـ بر اساس الگوی موسسه دولتی آموزش راه دور، طرح‌ریزی شد اما به ظاهر کانون مزبور هنوز به نام نویسی دانشجویان نپرداخته است. در حال حاضر، یک موسسه با سابقه آموزش راه دور که وابسته به اتریش است و نیز برخی تدارکات از سوی نهادهای نیمه دولتی وجود دارند.

موسسات خصوصی آموزش راه دور

اتحادیه آموزش از راه دور اتریش در سال 1970 به منظور توسعه آموزش از راه دور دولتی و خصوصی در اتریش تاسیس شد. در فهرست اعضای این اتحادیه، مجموع 8000 نام نویسی در سال، برای دوره‌هایی که در چارچوب تعریف آموزش راه دور پذیرفته شده‌اند، دیده می‌شوند. تعداد 15000 نام نویسی دیگر در سال در کالجهای خارج از اتحادیه مزبور به ثبت می‌رسد.

دوره‌های دانشگاهی آموزش راه دور

هیچ‌گونه برنامه دانشگاهی که برای آموزش از راه دور، ایجاد و توسط یک دانشگاه اتریشی ارایه شده باشد؛ وجود ندارد. از اینرو، دانشجویان اتریشی در دانشگاه آزاد آلمانی یا دانشگاه آزاد انگلیسی نام نویسی می‌کنند و مراکز مشترک تحصیل از راه دور در شهرهای وین، برنتس و لینتس وجود دارد. برای ارایه دوره‌ها بر روی شبکه گسترده جهانی گرایش فزاینده‌ای وجود دارد، اما تاکنون، برنامه‌هایی برای اعطای مدرک کامل برای بزرگسالانی که در دانشگاه حضور ندارند، ارایه نشده است.

موسسات آموزش از راه دور دولتی
9900
موسسات آموزش از راه دور خصوصی
26000
دانشگاه‌های آزاد
0
دوره‌های آموزش از راه دور دانشگاه‌ها
1000
جمع
36900

در مرحله اول در طرح دو مرحله‌ای سقراط با عنوان آموزش آزاد و آموزش از راه دور، تکنولوژی‌های نوین در بخش آموزش(MINERVA) در تاریخ اول نوامبر 2000 مورد استفاده واقع شدند؛ 115 مجری طرح در تاریخ اول مارس 2001 به طرح نهایی راه یافتند و از آن میان با 43 طرح موافقت بعمل آمد. از 9 طرح حاضر که با مشارکت اتریشی‌ها اجرا شد 4 طرح به مرحله دوم راه یافتند و در آخر 2 طرح مورد موافقت واقع شدند. علاوه بر این اتریش در 9 طرح با عنوان همکار حاضر شده است. 2 طرح پذیرفته شده عبارتند از :

1- طرح NODE (با همکاری دانشگاه‌های لودرون پاریس و سالزبورگ).

2- طرح TELESYSTEMS با مشارکت مرکز WIFI وین. به پروژه NODE مبلغ 239389000 یورو و به طرح TELESYSTEMS مبلغ 225277000 یورو کمک مالی تعلق گرفت. مجموع کمک‌های گسترشی طرح‌های موجود در اروپا بطور میانگین 211067000 یورو می‌باشد و میانگین این مبلغ در اتریش مبلغ 232331000 یورو می‌باشد. در سال 1997 برای اولین‌بار یک طرح اتریشی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال 1998 این تعداد به 2 طرح، در سال 1999 سه طرح و در سال 2000 چهار طرح ODL در اتریش مورد پذیرش واقع شدند. در سال 2001 این تعداد به 2 طرح کاهش یافت.

اصول آموزشی

یکی از اصول عمده آموزش و پرورش سیاسی در اتریش عبارت است از بست اگاهی بر پایه مردم سالاری توسعه گونه تفکر اروپایی و طرز تفکری جامعه نگر بر مبنای درک مسایل بنیادی بشریت .بر مبنای این اصل آموزشی تمامی برنامه های آموزشی در کلیه انواع و صورتهای مدارس در جهت ایجاد امکان یک تقاتل عمیق با موضوع روند یک پارچگی اروپا و نقش کشور اتریش در اتحادیه اروپا تمحیداتی در نظر گرفتند علاوه بر این در این برنامه به دانش آموزان وظایف دفاع از میهن و سیاست امنیتی تفهیم می شود.این اصل بنیادی هنوز جای دارد که تحقق بخشیده شود از این رو بنا بر یک مصوبه وزارتی سالیانه به مناسبت روز اروپا در نهم ماه می هر سال به مدارس درباره مسایل مهم و تغیرات همگام با زمان در اتحادیه اروپا اطلاع رسانی می شود.وزارت آموزش  و پرورش ارتباط نزدیکی با تعدادی از موسسات غیر دولتی دارد که در مسائل مربوط به اروپا فعالیت  می کنند. و از فعالیت های آنها حمایت می کند. با همکاری این موسسات غیردولتی نمایشگاههای مختلف ، سخنرانی، جاسات پرسش و پاسخ…. برگزار میشود.در این قبیل برنامه ها به موضوعات مختلفی از قبیل اطلاعات عمومی در مورد اتحادیه اروپا واحد پول یورو و در حال حاضر در مورد گسترش اتحادیه اروپا به شرق پرداخته می شود هدف عمده این برنامه این است که دانش آموزان با فعالیت بیشتری با مسا’ل مربوط به اتحادیه اروپا رو در رو شوند تا اینکه تنها با بمباران اطلاعاتی محض مواجه گردند. وزارت اموزش و پرورش علاوه بر برپایی دوره های آموزشی برای معلمین تعداد زیادی سمینار در بروکس و استراسبورگ و همچنین در سه سال اخیر در کشورهای متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا سازمان دهی کرده است.وزارت آموزش و پرورش در تهیه هیچ گونه اطلاعات در مورد اتحادیه اروپا نقشی ندارد تنها در برخی موارد از تهیه مواد اطلاعاتی توسط دیگران حمایت می کند این وزارتخانه به عنوان تولید کننده عمل نمی کند بلکه در اصل تنها اطلاعات و دانش تخصصی را در اختیار عموم قرار می دهد. بر طبق مادة قانون مربوط به ساختار مدارس مصوب 25 جولای 1962، وظیفة مدارس اطریش ترقی و افزایش استعدادها و تواناییهای بالقوة جمعیت جوان کشور مطابق با ارزشهای نژادی، مذهبی  و اجتماعی و آموزش و ایجاد خوبی و زیبایی بواسطة آموزش مطابق با دوره های مطالعاتشان می باشد.  مدارس اطریش باید به جمعیت جوان، دانش و مهارت مورد نیاز برای زندگانی و اشتغال آینده اشان را آموخته و آنها را برای کسب دانش برای ایجاد و بکار گیری ابتکار عملشان، آموزش دهد. قانون اساسی اطریش از ورود و دستیابی کل افراد به مدارس بدون توجه به اختلاف نژادی، اصل و نسب، مقام، مرتبه. کلاس، زبان یا مذهب حمایت بعمل می آورد.در مقایسه مدارس بخش خصوصی، ممکن است دانش آموزان را بر اساس مذهب، زبان یا نژاد که البته این امر به ندرت بکار گرفته می شود، انتخاب نماید.

 

http://www.iranculture.org/research/edupol/countries.php?c=austria&s=4-13#content

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد