فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

مخاطب، مکمل حلقه‌ی تعامل در وبلاگ‌نویسی - بخش سوم

صفری، وبلاگ‌نویس: یک وبلاگ باید برآیند شخصیت مجازی مخاطب خود باشد

 

یک بلاگر گفت: « وبلاگی مخاطب بیشتری را به خود جذب می‌کند که وبلاگ خوان به گونه‌یی احساس کند که مطالب آن مجموعه‌یی از ابعاد مختلف شخصیت خودش است

روح‌الله صفری، نویسنده‌ی وبلاگ " برای فردا " با تاکید بر غیر قابل تقسیم بودن وبلاگ به حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: « یک وبلاگ باید برآیند هویت مجازی فرد در پشت مانتیور باشد و تمام ابعاد مختلف زندگی افراد را شامل شود، نه فقط صرفا به یک حوزه خاص بپردازد

وی افزود: « مهم ترین تفاوت وبلاگ‌ با وب سایت و نشریه‌ها در خودمانی بودن آن است. یک وبلاگ نویس می‌تواند هر چیزی که به ذهنش خطور کرد را در وبلاگ خود بیان کند نه این که آن را صرفا پر از مقاله‌های مختلف کند. زمانی که یک مخاطب نتواند تصور آن را بکند که قرار است در وبلاگ چه مطلبی نوشته شده است. خوانندگان آن افزایش می‌یابد و جنس وبلاگ از سایر رسانه‌ها متفاوت می‌شود

صفری با بیان این که عمده‌ترین مخاطبان وبلاگ‌ها همان وبلاگ نویسان هستند، به ایسنا گفت: « عموم طبقات اجتماعی نسبت به پدیده وبلاگ بیگانه هستند. گروهی از جوانان نیز هستند که با اینترنت در ارتباط هستند، ولی به طور مداوم وبلاگ‌خوان نیستند و تنها گروهی که خود وبلاگ نویس هستند، به طور مداوم وبلاگ خوان نیز هستند

وی با تاکید بر طبیعی، ملموس و واقعی و نه انتزاعی،‌ کلان و کلی بودن موضوعات وبلاگ‌ها، تصریح کرد: « امروزه زمانی که مطالب یک وبلاگ کوتاه‌تر و ملموس‌تر باشد، مخاطب بیشتری هم برای آن وجود دارد، زیرا یک وبلاگ خوان چندان حوصله‌ی خواندن مقاله‌های بلند تحلیلی در وبلاگ و صفحه‌ی مانتیور را ندارد، او بیشتر به منظور یک گفت‌وگوی دوستانه به سراغ وبلاگ می‌آید و در این راستا برقراری یک رابطه دو سویه در وبلاگ اهمیت زیادی دارد

 

ولی‌زاده، وبلاگ‌نویس: مخاطبان وبلاگ نسبت به سایر رسانه‌ها محدود‌تر است

 

به اعتقاد یک وبلاگ‌نویس، به دلیل آن که مخاطب خاص وبلاگ برخلاف مخاطبان عام، تمایل چندانی به نظر دهی و ثبت حضور خود ندارد، تعداد وبلاگ‌های سطحی و عامیانه بیشتر از وبلاگ‌های تخصصی است.

رضا ولی زاده، روزنامه‌نگار گفت: « همانند روزنامه‌های زرد و جدی، وبلاگ‌های زرد و جدی هم وجود دارد. همان طور که نشریات زرد مخاطبان بیشتری دارند، مخاطبان وبلاگ‌های زرد نیز بیشتر است که مهم ترین دلیل آن عدم تمایل مخاطب خاص به نظر دهی است؛ زیرا نظر دادن برای یک مخاطب خاص به رعایت اصول خاصی نیاز دارد

وی با اشاره به بیشتر بودن وبلاگ‌های سطحی و عامیانه، اظهار داشت: «فضای سایبر فضای مطالب تخصصی نیست و از طرفی دیگر وبلاگ‌های تخصصی هنوز تکنیک‌های وبلاگ‌نویسی که مطالب را جذاب می‌کند، اجرا نمی‌کنند

ولی‌زاده اظهار داشت: « نمی‌توان مخاطبان وبلاگ را به قشر خاصی از جامعه محدود دانست. اما به طور قطع مخاطبان وبلاگ‌ها نسبت به سایر رسانه‌ها محدود‌تر هستند

این روزنامه‌نگار به ایسنا گفت: « مخاطبان جوان وبلاگ از یک سطح دانش نسبی برخوردارند و در عین حال امکان دسترسی به منابع خبری جدی‌تری هم دارند، اما آن‌ها به لحاظ فکری اعتماد چندانی به رسانه‌های سنتی و مکتوب ندارند و وبلاگ را رسانه قابل اعتماد‌تری می‌دانند. همچنین ادبیات عصیان و اعتراضی که در وبلاگ وجود دارد برای جوانان و مخاطبان وبلاگ مشروعیت بیشتری دارد

وی با اعتقاد بر اینکه بخشی از مخاطبان وبلاگ‌ها را اپوزیسیون‌ها تشکیل می‌دهند اظهار داشت: « تفکر حاکم بر وبلاگ‌های ما، مشروعیت مدنی‌تری دارند که البته این مشروعیت در رسانه‌های سنتی کمتر است

این بلاگر به تکنیک‌های ارایه‌ی و بسته بندی مطالب در وبلاگ اشاره کرد و گفت: « وبلاگ به عنوان یک رسانه‌ی فردی، حیات فرد در جامعه را به تصویر می‌کشد و اگر موضوعاتی را که مطرح می‌کند از جهان فرد بیرون نرود و با جامعه ارتباط برقرار نکند، به طور قطع گستره‌ی مخاطبان ان مطلب کمتر می‌شود و صرفا به کسانی که با مولف و نویسنده وبلاگ همزاد پنداری می‌کنند، محدود می‌شود

وی در خصوص ارایه مطالب در وبلاگ به ارزش‌های خبری اشاره کرد و گفت: « در وبلاگ نویسی نیز ارزش‌های خبری حاکم بر روزنامه نگاری سنتی حرف اول را می‌زند، فقط باید در شکل و بسته بندی مطالب، تا حدی آداب جهان سایبر نیز رعایت شود

ولی زاده همچنین مطلوب بودن ادبیات وبلاگ نویسی را ضروری دانست و گفت: « منسجم نویسی و پرهیز از پریشان نویسی اهمیت زیادی دارد و در وبلاگ باید پدیده‌های فردی، اجتماعی و سیاسی با نگاهی منصفانه و همه جانبه نگر نوشته شود

توکلی، بلاگر: به روز بودن و نزدیکی به اخبار جامعه در مطالب وبلاگ موجب افزایش مخاطبان آن می‌شود

 

 

به اعتقاد یک روزنامه نگار و وبلاگ نویس، به روز بودن مطالب وبلاگ، مهم ترین عامل برای جذب مخاطبان است.

مجید توکلی بلاگر در " حاشیه خاکستری "، به ایسنا گفت: « مطالب به روز و سرعت در آشنا کردن مخاطب با مطالب جدید در وبلاگ اهمیت زیادی دارد، یک وبلاگ باید هر 48 ساعت یک بار مطالب تازه‌ای داشته باشد، چون عدم انجام این کار به تدریج موجب فراموش شدن وبلاگ و کاهش مخاطبان او می‌شود

وی به نوع نگارش مطلب در وبلاگ اشاره کرد و گفت: « مخاطب خواهان آن است که در وبلاگ فارغ از رسانه‌های جمعی دیگر، نوعی صمیمیت و محاوره‌ای بودن را ببیند. همچنین نزدیک بودن مطالب به اخبار جامعه و متفاوت بودن لحن بیان در وبلاگ‌ها با دیگر رسانه‌ها در جذب مخاطبان تاثیر زیادی دارد

توکلی با بیان این که مخاطبان وبلاگ‌ها به سنین 15 تا 30 سال محدود می‌شوند، اظهار داشت: « وبلاگ خوان‌ها دو گروه هستند، یکی مخاطبان وبلاگ‌های حرفه‌ای هستند که به تحلیل مسائل مختلف جامعه می‌پردازند. آن‌ها اغلب افراد فرهنگی وتحصیل کرده‌ای هستند که بیشتر خواهان خواندن مطالب روز جامعه‌اند. مخاطبان وبلاگ‌های حرفه‌ای از طریق قابلیت نظر دهی آنها تعیین می‌شود

وی افزود: « گروه دوم مخاطبان عام وبلاگ‌هایی شخصی و احساسی هستند که اغلب جوانان بین 15 تا 20 سال هستند

وی اظهار داشت: « طبقه بندی مخاطبان وبلاگ همچون روزنامه‌ها است، همانند یک روزنامه، اگر وبلاگ نویسی مخاطبان خود را جذب کرد، باید به طور مرتب برای مخاطبان خاص خود‌، مطالب جدیدی را تولید کند

توکلی با بیان این که پدیده وبلاگ در کشور هنوز نهادینه نشده است، گفت: « مخاطبان عام وبلاگ‌ها اغلب با هدف‌های " د وستی " به سراغ وبلاگ‌ها می‌آیند تا خواندن مطالب جدی و تخصصی، ولی مهم آن است که به جای حذف این گونه وبلاگ‌ها، با تبلیغ و تشویق بتوان دغدغه‌ی تحلیل مسائل روز را در آن‌ها ایجاد کرد

این بلاگر در پایان تصریح کرد: « یکی از معجزه انگیزترین ویژگی‌های وبلاگ آن است که می‌توان نظرات دیگران را چند ثانیه پس از ثبت مطلب، مشاهده کرد.

 

دبیر سرویس وبلاگ ایکنا: نوشتن هدف‌دار در وبلاگ، به جلب بیشتر مخاطبان کمک می‌کند

 

دبیر سرویس وبلاگ خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در این خصوص گفت: «افراد با اندیشه‌های متفاوت، در وبلاگ،‌ به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند، بنابراین وبلاگ‌هایی با موضوعات مختلف، افرادی را با اندیشه‌های گوناگون به خود جلب خواهد کرد

عباس حسین نژاد با بیان این که محدوده‌ی وبلاگ‌ها و مخاطبان آنها گسترش یافته، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: «بیشترین مخاطبان وبلاگ‌ها را افرادی از سنین نوجوانانی تا 30 سال تشکیل می‌دهند، ولی امروزه این حصار شکسته شده و شاهدیم که افراد با سنین بالای 30 سال نیز به وبلاگ‌ها علاقه نشان می‌دهند

به گفته‌ی وی وجود تنوع در وبلاگ‌ها باعث جذب بیشتر مخاطبان می‌شود.

دبیر سرویس وبلاگ ایکنا، در ادامه با تاکید بر این که وبلاگ‌های تخصصی، مخاطبان خاص خود را دارند، اظهار داشت: « وبلاگ به عنوان یک رسانه‌ی شخصی محسوب می‌شود، به تعبیری شخصی‌نویسی یک رسانه شده است، بنابراین جذابیت وبلاگ‌های عمومی‌ بیشتر از وبلاگ‌های تخصصی است در نتیجه این نوع وبلاگ‌ها مخاطبان بیشتری نسبت به وبلاگ‌های تخصصی خواهند داشت

 

 

یک محقق و پژوهشگر: وبلاگ‌هایی که به نیازهای واقعی وبلاگ‌خوان‌ها توجه دارند، مخاطبان بیشتری جذب می‌کنند

 

یک محقق و پژوهشگر نیز در این باره گفت: «وبلاگ‌هایی که به نیازهای واقعی وبلاگ‌خوان‌ها توجه کنند و به موضوعات و اخبار و اطلاعات مورد نظر آنها بپردازند، مخاطبان بیشتری خواهند داشت

میرزا بابا مطهری نژاد، به ایسنا گفت: « بیشتر مخاطبان وبلاگ‌ها را در کشورمان در حال حاضر جوانان و نوجوان و سطوح متوسط و بالای جامعه به خود اخصاص دادند البته استادان دانشگاه و معلمان نیز بخشی از مخاطبان را به خود اختصاص دادند

نایب رییس انجمن روابط عمومی‌ایران در ادامه با بیان این که وبلاگ‌ها و سایت‌ها بخشی زیادی از نیازهای رسانه‌یی این قشر را تامین می‌کنند، گفت: « بنابراین باید این واقعیت را پذیریم و وبلاگ‌ها را به عنوان یک رسانه‌ی عمومی‌ رسمیت دهیم و از آنها حمایت کنیم

وی داشتن تنوع را از فاکتورهایی دانست که منجر به جذب مخاطب بیشتر می‌شود و تاکید کرد:‌ « این موضوع با رعایت تکنیک پرتال امکان پذیر است

مطهری نژاد درباره‌ی تکنیک پرتال گفت: «این تکنیک به این معناست که تمام وبلاگ‌هایی که در یک موضوع مطلب می‌نویسند پرتال مشترکی پیدا کنند، تا علاقه‌مندان از طریق این پرتال وبلاگ‌های مورد علاقه‌ی خود را بررسی کنند واگر به این صورت عمل نکنند، کثرت وبلاگ‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی داشته باشد

این محقق و پژوهشگر تاکید کرد: «مخاطبان وبلاگ‌های عمومی‌بیشتر هستند، ولی سمت و سوی خاصی را تعقیب نمی‌کنند. البته باید این نکته را یادآور شد که در حال حاضر وبلاگ‌های عمومی‌کمتر شده‌اند که این نشان از عدم استقبال کافی از وبلاگ‌های عمومی‌است؛ بنابراین وبلاگ‌ها به سمت تخصصی شدن به پیش می‌روند

وبلاگ به مخاطبان خود امکان نوعی نظارت منظم و آگاهانه می‌دهد که به موازات ارزیابی خود ، آن ها را به برنامه‌ریزی صحیح برای آینده برمی‌انگیزد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد